Wat is een voorbeeld van een goed toegankelijke site?

Deze vraag krijg ik heel vaak tijdens workshops. En het is lastig om deze te beantwoorden, om de volgende redenen:

Je kunt niet in één oogopslag zien of een website goed toegankelijk is. Daarvoor is onderzoek nodig op veel verschillende criteria. Een website die er qua layout eenvoudig en overzichtelijk uit ziet, kan bijvoorbeeld slecht werken met het toetsenbord. Ook kan een website er modern vormgegeven uitzien en bijvoorbeeld animaties bevatten, en wel goed toegankelijk zijn gebouwd.

Websites veranderen voortdurend. Een website kan een jaar geleden een audit hebben gehad en als goed toegankelijk zijn bevonden, maar nu verschillende toegankelijkheidsissues bevatten door nieuwe features die zijn toegevoegd.

Toegankelijk voor wie? De doelgroep bepaalt ook welke criteria (en welk niveau daarin) belangrijk zijn.

Een website kan technisch aan alle richtlijnen voldoen maar in de praktijk toch slecht bruikbaar zijn. Gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid zijn namelijk twee verschillende dingen. Toegankelijkheid is een basisvoorwaarde voor bezoekers om de website te kunnen gebruiken. Met de informatie op de site kan dan nog van alles mis gaan.

Een goed toegankelijke website valt niet snel op, omdat alles naar verwachting werkt. Dus eigenlijk is goede toegankelijkheid onmerkbaar. Grote kans dat je zulke websites (die voldoen aan de eisen) zelf vaak gebruikt, maar dit helemaal niet weet.

Conclusie: Je kunt voor een indruk kijken naar websites die in het toegankelijkheidsregister een A of B status hebben, maar dit is niet het gehele verhaal. Naast bovengenoemde redenen staan hier bijvoorbeeld geen websites in van bedrijven, zoals banken. In de zakelijke dienstverlening is ook steeds meer aandacht voor toegankelijkheid.

Andere vragen over toegankelijkheid:

Meer weten?

Heb je zelf nog een vraag? Of wil je graag hulp bij het opstellen van een verklaring, het uitvoeren van een onderzoek of het toegankelijk maken van de website? Neem dan contact met me op.