AI inzetten voor toegankelijkheid

AI-tools zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini kunnen communicatie- en marketingmedewerkers helpen om content toegankelijker te maken. Ze ondersteunen bij het schrijven van begrijpelijke teksten en het toevoegen van beschrijvingen aan beeldmateriaal.

Realiseer je wel: AI is vooral een hulpmiddel en niet een allesomvattende oplossing om in één keer een toegankelijk eindresultaat op te leveren. Een goede prompt is een mooi startpunt, maar een menselijke controle blijft onmisbaar. Want uiteindelijk weet jij beter dan AI wat klopt en past.

Do’s – Zo helpt AI je bij toegankelijkheid

Hieronder staan 3 prompts die geschikt zijn om te gebruiken bij het toegankelijk maken van je content. We zouden je er graag meer geven, maar AI tools beperken zich in hun antwoorden vaak tot het weergeven van de geldende richtlijnen (WCAG) en is meestal niet in staat een gerichte check te doen. Geïntegreerde AI-oplossingen zoals Copilot bieden meer mogelijkheden – denk aan het checken en aanpassen van je code – maar in dit geval richten we ons op de prompts die bruikbaar zijn voor standalone tools zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini.

Prompt 1 – Beschrijvende afbeeldingstekst

“Geef de volgende afbeelding [geef URL of upload de afbeelding] een beschrijvende alternatieve tekst (alt-attribuut).”

Prompt 2 – Infographic beschrijven

“Maak een tekstuele beschrijving van de volgende infographic: [geef URL of upload de afbeelding].”

Prompt 3 – Tekst herschrijven naar eenvoudiger taalniveau

“Herschrijf de volgende tekst op taalniveau [vul in: bijvoorbeeld B1]: [plak hier je tekst].”
(Let op: een URL invoeren van een pagina geeft niet de garantie dat de hele tekst wordt herschreven.)

Don’ts – Wat je beter kunt vermijden

  • Vraag AI niet om een hele website te controleren op bijvoorbeeld alt-teksten of het taalniveau van de tekst. Dat kan hij niet betrouwbaar uitvoeren.
  • Neem AI-resultaten nooit klakkeloos over. Controleer altijd op feitelijke juistheid, toon en volledigheid.
  • Herschreven teksten zijn vaak nog te lang of te ingewikkeld. Doe altijd een redactieslag.

Door Ruud de Bruyn, specialist in online marketing en communicatie.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *