Onderzoek toegankelijkheid alsiklatergrootbeninalmere.nl versie 1.1
Inleiding
Openbare voorzieningen moeten bruikbaar en toegankelijk zijn voor alle burgers. Net zoals een gebouw rolstoeltoegankelijk moet zijn, moet een website of mobiele app ook bediend kunnen worden door mensen met een beperking. Dit kunnen bijvoorbeeld visuele, auditieve of motorische beperkingen zijn. Denk aan slechtzienden, doven en slechthorenden en mensen die hun handen niet of in beperkte mate kunnen gebruiken. Ook cognitieve factoren spelen een rol: is de content voor iedereen te begrijpen?
Nederlandse overheidsorganisaties moeten voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) versie 2.1, onder de Europese standaard voor overheidswebsites EN 301 549. Deze criteria variëren van technisch functionele eisen zoals een goede werking met het toetsenbord tot aan meer inhoudelijke eisen zoals duidelijke foutmeldingen en een heldere navigatiestructuur.
Dit onderzoek is handmatig uitgevoerd volgens de WCAG-EM evaluatiemethode met ondersteuning van automatische test tools. De pagina’s uit de sample zijn onderzocht op alle 50 criteria onder WCAG 2.1 A en AA. Wanneer aan een criterium niet wordt voldaan, wordt hiervan minimaal één voorbeeld gegeven. Deze bevindingen kunnen op meer plekken voorkomen en moeten daarom structureel worden aangepakt.
De WCAG criteria zijn ingedeeld volgens vier principes, welke ook de leidraad vormen voor dit rapport: Waarneembaar, Bedienbaar, Begrijpelijk en Robuust. Gedetailleerde informatie over deze criteria is te vinden op de website van het W3C (Nederlandse vertaling).
Over deze evaluatie
- Rapport auteur
- Janita Top
- Evaluatie opdrachtgever
- Gemeente Almere
- Evaluatiedatum
- 8 augustus 2024
Managementsamenvatting
Dit onderzoek is een hertoetsing van het eerste onderzoek in 2021. Uit deze hertoetsing blijkt dat wordt voldaan aan 39 van de 50 criteria voor toegankelijkheid.
Veel onderdelen van de site zijn dus al goed toegankelijk, maar er zijn nog verbeteringen mogelijk. Zo zijn er nog video's gevonden zonder (goede) ondertiteling, worden kopjes nog niet overal logisch opgemaakt en zijn er invoervelden gevonden zonder (groeps)label.
Scope van de evaluatie
- Website naam
- alsiklatergrootbeninalmere.nl
- Scope van de website
- Alle pagina's op https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl.
- WCAG Versie
- 2.1
- Conformiteitsdoel
- AA
- Basisniveau van toegankelijkheid-ondersteuning
- Gangbare webbrowsers en hulpapparatuur.
- Verdere onderzoeksvereisten
Uitgebreide toetsresultaten
Samenvatting
Gerapporteerd over 50 van 50 WCAG 2.1 AA Success Criteria.
- 30 Voldoende
- 11 Onvoldoende
- 9 Niet van toepassing
- 0 Niet getoetst
Alle resultaten
1 Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
1.1.1: Niet-tekstuele content | Hele sampleUitkomst: Voldoende |
1.2 Op tijd gebaseerde media
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
1.2.1: Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) | Hele sampleUitkomst: Niet van toepassing | |
1.2.2: Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende Droomvideo'sUitkomst: Onvoldoende | Droomvideo'sHertoetsing: Niet alle video’s op deze pagina hebben een goede ondertiteling. Bijvoorbeeld de video ‘Piloot Peter’ heeft helemaal geen ondertiteling, en de video ‘Architect Egbert’ heeft alleen een automatisch gegenereerde ondertiteling, waar veel fouten in zitten. Doven en slechthorenden kunnen de inhoud van deze video’s daardoor niet of slecht volgen. |
1.2.3: Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende Droomvideo'sUitkomst: Onvoldoende | Droomvideo'sOp pagina "Droomvideo's" staan video’s. Een deel daarvan zijn online vergaderingen waar meerdere mensen aan deelnemen. Zie bijvoorbeeld “Architect Egbert”. Op de slides in het begin is de informatie te lezen over het onderwerp, de datum en andere wellicht belangrijke informatie over deze bijeenkomsten. Tijdens de bijeenkomst komen meerdere mensen aan het woord. Dat is te zien aan de lichte rand van een foto van de spreker. Deze informatie die alleen visueel kan worden waargenomen moet ook toegankelijk worden gemaakt voor mensen die deze video niet kunnen zien. Blinde bezoekers missen teksten en andere visuele clues die in beeld komen maar niet worden uitgesproken. Voor al deze visuele informatie moet een alternatief geboden worden voor mensen die blind zijn. Dit kan voor dit succescriterium door een volledig transscript in tekst aan te bieden waar alle |
1.2.4: Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) | Hele sampleUitkomst: Niet van toepassing | |
1.2.5: Audiodescriptie (vooraf opgenomen) | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende Droomvideo'sUitkomst: Onvoldoende | Droomvideo'sOp pagina "Droomvideo's" staan video’s. Een deel daarvan zijn online vergaderingen waar meerdere mensen aan deelnemen. Zie bijvoorbeeld “Architect Egbert”. Deze opnames bevatten informatie die niet toegankelijk is voor blinde gebruikers. Blinde bezoekers missen teksten en andere visuele clues die in beeld komen maar niet worden uitgesproken. Deze informatie moet deel gaan uitmaken van de toegankelijke content. Deze informatie moet in een audiodescriptie voorkomen. Dit is een |
1.3 Aanpasbaar
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
1.3.1: Info en relaties | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende HomeUitkomst: Onvoldoende De BrievenbusUitkomst: Onvoldoende Activiteit aanmelden 2Uitkomst: Onvoldoende | HomeHertoetsing: de koppenhiërarchie is niet geheel correct. Er is een h2-kop met Tips, met daaronder een aantal activiteiten. Deze activiteiten hebben ook een h2-kop, maar deze moeten op een lager niveau staan De BrievenbusOp pagina "De brievenbus" de alinea die begint met “Hoe werkt het?” is opgemaakt met een h3-element. Hier is h3-element gebruikt voor styling om deze alinea groter lettertype te geven. Een blinde gebruiker genereert een lijst met koppen om de inhoud van de pagina te scannen. Als een hele alinea is opgemaakt als een kop, krijgt de gebruiker nog steeds geen overzicht. Gebruik CSS om deze tekst te stylen. Hertoetsing: de alinea is niet meer opgemaakt als kop, maar met het strong-element. Het strong-element heeft een bepaalde semantische betekenis en mag alleen gebruikt worden om op enkele woorden of zinsdelen nadruk te leggen. Ook zijn de tussenkopjes van de stappen opgemaakt met het strong-element, in plaats van met een kop. Dit zouden in deze hiërarchie h4-kopjes moeten zijn. Activiteit aanmelden 2Op pagina "Activiteit aanmaken 2" is de eerste alinea opgemaakt met het em-element. Het em-element heeft een bepaalde semantische betekenis en mag alleen gebruikt worden om op enkele woorden of zinsdelen nadruk te leggen. Deze tekst wordt anders voorgelezen dan de rest. Gebruik CSS om de tekst opvallend te stylen. Op pagina "Activiteit aanmaken 2" hebben de invoervelden en select-elementen zichtbare labels, maar deze labels zijn programmatisch niet gekoppeld aan de erbij behorende invoervelden. Dit is belangrijk voor gebruikers die afhankelijk zijn van hulpsoftware, omdat zij anders niet weten wat in deze velden moet worden ingevuld. Het koppelen kan door de tekstlabels in een label element te plaatsen en een for-attribuut bij het label element te plaatsen en deze te laten verwijzen naar een id attribuut bij het invoerveld waar het bij hoort. Een bijkomend voordeel van het koppelen van labels aan de invoervelden is het vergroten van de klikbare ruimte om het selectie-vakje te activeren. Hertoetsing: dit gaat nog steeds niet overal goed, zie bijvoorbeeld de foto-upload en de dagen van de week. In dit formulier pagina "Activiteit aanmaken 2" staan groepen elementen in die programmatisch niet als groep zijn gecodeerd. Het gaat om de selectie-vakjes onder de vragen |
1.3.2: Betekenisvolle volgorde | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
1.3.3: Zintuiglijke eigenschappen | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
1.3.4: Weergavestand | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
1.3.5: Identificeer het doel van de input | Hele sampleUitkomst: Voldoende |
1.4 Onderscheidbaar
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
1.4.1: Gebruik van kleur | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
1.4.2: Geluidsbediening | Hele sampleUitkomst: Niet van toepassing | |
1.4.3: Contrast (minimum) | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende Activiteit aanmelden 2Uitkomst: Onvoldoende | Activiteit aanmelden 2Hertoetsing: De data in de kalender hebben te laag contrast |
1.4.4: Herschalen van tekst | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
1.4.5: Afbeeldingen van tekst | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
1.4.10: Reflow | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
1.4.11: Contrast van niet-tekstuele content | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende Activiteit aanmelden 2Uitkomst: Onvoldoende | Activiteit aanmelden 2Hertoetsing: Het invoerveld voor de beschrijving heeft te weinig contrast |
1.4.12: Tekstafstand | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende | Hele sampleBevindingen: In de header van de website staat een zoekbalk. De placeholder tekst op desktop is “doorzoek de hele sit”. De laatste letter is slecht deels zichtbaar. Wanneer de tekstafstanden uit dit succescriterium worden toegepast, blijft alleen “doorzoek de hel” over. Zie screenshot 7. De tekst is niet goed leesbaar. Dit kan worden opgelost door containers in de lay-out te laten meegroeien met de tekst. |
1.4.13: Content bij hover of focus | Hele sampleUitkomst: Voldoende |
2 Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
2.1.1: Toetsenbord | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
2.1.2: Geen toetsenbordval | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
2.1.4: Enkel teken sneltoetsen | Hele sampleUitkomst: Voldoende |
2.2 Genoeg tijd
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
2.2.1: Timing aanpasbaar | Hele sampleUitkomst: Niet van toepassing | |
2.2.2: Pauzeren, stoppen, verbergen | Hele sampleUitkomst: Niet van toepassing |
2.3 Toevallen en fysieke reacties
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
2.3.1: Drie flitsen of beneden drempelwaarde | Hele sampleUitkomst: Voldoende |
2.4 Navigeerbaar
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
2.4.1: Blokken omzeilen | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
2.4.2: Paginatitel | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
2.4.3: Focus volgorde | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
2.4.4: Linkdoel (in context) | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
2.4.5: Meerdere manieren | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
2.4.6: Koppen en labels | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
2.4.7: Focus zichtbaar | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende ActiviteitenUitkomst: Onvoldoende | ActiviteitenOp pagina "Activiteiten" dienen de activiteiten als links om een pop-up te openen. Als een pop-up geopend is, verplaatst de focus zich niet naar de pop-up, maar blijft op de onderliggende pagina lopen. De gebruiker ziet niet waar de focus zich bevindt. Hierdoor kunnen links en andere interactieve elementen onbedoeld worden geactiveerd. Alleen interactieve elementen die in beeld zijn mogen focus ontvangen. Hertoetsing: de focus verplaatst nu naar de popup, maar loopt daarna door op de onderliggende pagina. Zorg dat de focus alleen op de onderliggende pagina kan komen als de popup weer gesloten is. |
2.5 Input Modaliteiten
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
2.5.1: Aanwijzergebaren | Hele sampleUitkomst: Niet van toepassing | |
2.5.2: Aanwijzerannulering | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
2.5.3: Label in naam | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
2.5.4: Bewegingsactivering | Hele sampleUitkomst: Niet van toepassing |
3 Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
3.1.1: Taal van de pagina | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
3.1.2: Taal van onderdelen | Hele sampleUitkomst: Niet van toepassing |
3.2 Voorspelbaar
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
3.2.1: Bij focus | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
3.2.2: Bij input | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
3.2.3: Consistente navigatie | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
3.2.4: Consistente identificatie | Hele sampleUitkomst: Voldoende |
3.3 Assistentie bij invoer
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
3.3.1: Foutidentificatie | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
3.3.2: Labels of instructies | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende | Hele sampleBevindingen: De zoekbalk bovenaan de pagina heeft geen zichtbaar label. Zie screenshot 8. Er is slechts een placeholdertekst aanwezig. De placeholdertekst kan niet als label dienen omdat het verdwijnt zodra de gebruiker begint met typen. Een invoerveld zonder zichtbare label kan meerdere groepen bezoekers verwarren, omdat ze niet begrijpen wat hier ingevuld moet worden. |
3.3.3: Foutsuggestie | Hele sampleUitkomst: Voldoende | |
3.3.4: Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens | Hele sampleUitkomst: Niet van toepassing |
4 Robuust
4.1 Compatibel
Success Criterium | Uitkomst | Bevindingen |
---|---|---|
4.1.1: Parsen | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende HomeUitkomst: Onvoldoende | HomeOp de homepagina komen parseproblemen voor doordat dubbele id’s zijn gebruikt. Het gaat om een id met de waarde “c53044”. |
4.1.2: Naam, rol, waarde | Hele sampleUitkomst: Onvoldoende HomeUitkomst: Onvoldoende | HomeHertoetsing: Op de homepagina onder de grote afbeelding staat en invoerveld om te zoeken. De input geeft niet aan hulpsoftware door dat er een lijst met suggesties is geopend. Dit kan worden gedaan door het aria-expanded-attribuut toe te voegen. |
4.1.3: Statusberichten | Hele sampleUitkomst: Voldoende |
Sample met getoetste webpagina's
- Home - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/
- De Brievenbus - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/de-brievenbus
- Droomvideo's - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/droomvideos
- Organisaties - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/organisaties
- Hoe werkt het - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/hoe-werkt-het
- Veel gestelde vragen - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/veel-gestelde-vragen
- Help mee - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/help-mee
- Inloggen - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/inloggen
- Activiteiten - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/activiteiten
- Activiteit 1 Beroep voetballer (vervangende pagina) - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/activiteiten?tx_sfeventmgt_pievent%5Baction%5D=detail&tx_sfeventmgt_pievent%5Bcontroller%5D=Event&tx_sfeventmgt_pievent%5Bevent%5D=412&cHash=0e541600b967a02dc98feeacf10d5801
- Activiteit 2 KIDS/Junior Krav Maga (vervangende pagina) - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/activiteiten?tx_sfeventmgt_pievent%5Baction%5D=detail&tx_sfeventmgt_pievent%5Bcontroller%5D=Event&tx_sfeventmgt_pievent%5Bevent%5D=461&cHa
- Activiteit 3 Zomervakantie: TIO-Lympics stedenwijk (vervangende pagina) - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/activiteiten?tx_sfeventmgt_pievent%5Baction%5D=detail&tx_sfeventmgt_pievent%5Bcontroller%5D=Event&tx_sfeventmgt_pievent%5Bevent%5D=918&cHash=fe318cadeed5d84ffaec8194f469e0a2
- Activiteit 4 - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/activiteiten?tx_sfeventmgt_pievent%5Baction%5D=detail&tx_sfeventmgt_pievent%5Bcontroller%5D=Event&tx_sfeventmgt_pievent%5Bevent%5D=770&cHash=12e40871be155972b2ff2a904fc7ffea
- Activiteit 5 - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/activiteiten?tx_sfeventmgt_pievent%5Baction%5D=detail&tx_sfeventmgt_pievent%5Bcontroller%5D=Event&tx_sfeventmgt_pievent%5Bevent%5D=100&cHash=814099f50b5a2bf86d316ea72be7e170
- Activiteit aanmelden - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/activiteit-aanmelden?tx_sfeventmgt_pievent%5Baction%5D=edit&tx_sfeventmgt_pievent%5Bcontroller%5D=Event&tx_sfeventmgt_pievent%5Bevent%5D=925&cHash=29d532f11e49a49e3a22c21f45f8a5d0
- Activiteit aanmelden (overzicht) - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/activiteit-aanmelden
- Contact - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/contact
- Activiteit aanmelden 2 - https://www.alsiklatergrootbeninalmere.nl/activiteit-aanmelden?tx_sfeventmgt_pievent%5Baction%5D=new&tx_sfeventmgt_pievent%5Bcontroller%5D=Edit&cHash=96aabbd2c43897b0af282469eefeff64
Webtechnologie
HTML,CSS,WAI-ARIA,JavaScript,SVG
Onderbouwing van de evaluatie
Gebruikte systemen tijdens het onderzoek:
- Chrome 95 en Safari 15.1 met Voiceover op Mac 11.6 - Adobe Acrobat Pro DC 2021.007.20099 op Mac 11.6
- Chrome 95 op iOS 15.0.2
- Edge 95 op Windows 10